torstai 29. toukokuuta 2014

Äkkikesä ynnä muuta äkkisäpinää

Hyi olkoon miten jäätäviä maisemia (ja juttuja) tuolla viime postissa! Nyt kun tässä on kuluneet päivät puuhaillut ulkosalla yhtä sun toista, ei uskoisi kuvia edes samana vuonna otetuiksi! Mutta hyvä vaan että saadaan hieman kontrastia. Kesä on todellakin tullut rysähtämällä päälle, vai mitä sanovat kaikki viisi aistia? Itse huomaan sen myös siitä että nämä kirjoitukset laahaavat useita viikkoja jäljessä todellisuudesta. Kesällä kun on muutakin ohjelmaa kuin tämä Rinnakkainen!

Tuossa pari-kolme viikkoa sitten tulla kilahti tekstiviesti yön pimeinä tunteina:



Keikkaa pukkaa


Khm, asiaan. Mainitsin muistaakseni jossain postissa harrastavani radioamatööritoimintaa. Se pitää edelleen vahvasti paikkansa ja tämä keikka koski juuri sitä. Radioamatööritoimintaan kuuluu (mielestäni oleellisena osana) myös viranomaisten viestinnän turvaaminen vapaaehtoisvoimin erilaisissa patti- ja hässäkkätilanteissa, kuten yleisen matkapuhelinverkon pimentyessä ja normaalien viestiyhteyksien pettäessä. Tällaistahan saimme jokunen vuosi taaspäin kokea mm. Etelä-Savossa Asta-myrskyn laitettua tantereet pimeiksi ja linkit solmuun! Tässä pelastuslaitoksen, puolustusvoimien ynnä muiden viranomaistahojen järjestämässä yhteistoimintaharjoituksessa simuloitiin juuri laajoja myrskytuhoja.



Allekirjoittaneen radiolaitteisto, ts. matkapuhelin

Auton radio; tällä workittiin

Evakuoitavat on tuotu evakuointipisteelle


Ilmoittauduttuani johtokeskukseen sain käskyn lähteä Vehkataipaleen koululle, jossa olisi evakuontipaikka. Sieltä tarvittaisiin yhteys Lappeenrannan johtokeskukseen. Koskaan aiemmin en muuten ole käynyt Vehkataipaleella, olen siis menettänyt monta hienoa pyörälenkkiä! Jospas vaikka kesemmällä kampi pyörisi niin että sinne pääsisi...  Yhteys saatiin toimimaan auton radiolla 2m bandilla (VHF, 144 MHz FM) 59/59-raportein. Hyvä vaan, ei tavinnut käydä tukiasemaa pystyttämään. Kusot todettiin myös viranomaisten taholta kulkeviksi ja jäin odottelemaan viestitettävää. Muutama jantteri rajasi tällävälin koulun kenttää kiireellä ja potki kaikenmoista irtoroinaa pois. Miksi?

"-Nonii valmiit, heko on koht täällä!" Muutamat asianosaiset ja sivustaseuraajat alkoivat kaivaa kameroitaan esiin. Kävi säkä että itsekin tulin ottaneeksi ko. aparaatin mukaan, muuten saattaisi olla pikkaisen vähemmän kerrottavaa (kuka nyt tällaista tekstiä lukee...)! Matalaa jyrinää ja räpätystä pitäen paikalle lensi Ilmavoimien NH90-kopteri. Ja kohta oli hiukset ja kaikki pään reiät täynnä hiekkaa.



Ilmassa on miltei kaikkea paitsi ilmaa


Soppaa menee kuulemma n. 600l/tunti, meteli ainakin viittasi siihen suuntaan


Tyhjä maali!!!


Tukiasema-antennin kaveriksi lisäsin keikan varustepuutoslistalle tolkun kuulokkeet. Radiota en nimittäin kuullut ollenkaan mokoman vatkaimen laskeutumisen aikana ja tiukkaa teki silloinkin kun vehje möyrysi paikallaan kentällä. Järki-ihminen ehkä kysyisi että miksen istua nakottanut siististi autossa? No, eiköhän lukijastakin löydy se piilevä sisäinen valokuvaaja (tai ainakin pikkulapsi) kun näkee ekan kerran eläessään jotain tuollaista parinkymmenen metrin päästä! Sanonpa sen :D



Pintapelastajilla taisi olla jotain tekemistä tämän pirssin kanssa; korjatkaa jos hourailen





Hienoa että kesälläkin pilkitään! Ja vielä asenteella.


En nyt julkisesti puutu harjoituksen varsinaiseen kulkuun tai viestiliikenteeseen. Amatöörien osalta homma meni putkeen, tekniikka toimi ja kuso kulki paremmin kuin uskalsin toivoakaan. Allekirjoittaneen lisäksi harjoituksessa oli toinen mobile-asema Luumäellä sekä tukiasema johtokeskuksessa, molempien operaattorit minulle harrasteen kautta tuttuja. Petrattavaakin löytyi sieltä-täältä aina omasta varustautumisesta työskentelyyn taajuuksilla, aen ei huoli huastoo savvoo. Selkeät viestit ja määrämuotoiset ooverit tuovat liikennöintiin tolkkua, elleivät ole sen perusta. Sitten olisi tietysti vielä sovellettavissa internettiin kytkettävissä olevia digitaalisia modeja ja lähetelajeja kuten D-STAR (GMSK), mutta niihin en vielä laitteiston puolesta pysty. Mutta ehkä syssymmäl (vuonna 20xx) Imatra saa oman D-STAR-asemansa... Wink!!

Että tällaiset kuulumiset. Vähän tekniseksi meni mutta lupaan palata noihin termeihin ja lyhenteisiin maalaisjärjen ja selitysten kera vielä tulevissa posteissani ;) Kuumaa kesää!