maanantai 5. tammikuuta 2015

2014: Ei kuitenkaan pöllönpi riman alitus

Se sitten siitäkin vuodesta. Näin tammikuun alussa ja blogimaailman täyttyessä summa summarum -postauksista kuluneen vuoden osalta kannan itsekin pikku korteni kekoon. Mutta vain pyöräilyn osalta; kun tässä blogissa on jo muuten koko vuoden edestä teille avauduttu! Ja tullaan avautumaan.

 Varokaa siis spesifistä höpinää!

Hieman naurattaa omat alkuvuotiset kuvitelmat ja haaveet 10 000 pyöräillystä kilometristä. Kissan viikset... Silloinhan juttu näytti hyvältä, satasen lenkkejäkin tuli ajeltua lauhan talven aikana joka kuukausi niinkuin haaveilin. Sitten tuli kesä, pyörä renasi, oli töitä, saunan remppa, töitä, melontaa, töitä ja näiden välissä tietty kotitöitä. Myös täysiä nollapäiviä tarvittiin (paljon...), joten se ajeluista. Pyöräily siis ON talvilaji, johon syksy minut nyt taas herätti!


Luottovehkeet 4.1.2015

29" etujoustomaasturi (Felt 9 Sport vm. 2011), jokapaikan höylä, on hioutunut "käyttökuntoonsa". Se ei itseasiassa ole enää maasturi. Kylmä tosiasia kun on, että valtaosa ajoista tapahtuu edes jotenkin päällystetyillä teillä - siksi siis litkutetut touring-renkaat (Maxxis Override) ja lokasuojat. Välejä saa kernaasti löytyä 3x9, kun olen ne hyviksi havainnut. Eikä unohdeta valoja: eteen 3, taakse 2. Pyörässä ei itseasiassa ole enää muuta alkuperäistä kuin runko, keula ja jarrut! Kilometrejä tälle taiteen sääntöjä raiskaten väsätylle laitteelle tuli männä vuonna 4877.

Läski, Muunlänteri, tankki, suoperkele, "isi-kato-miten-paksut-kumit" (Surly Moonlander vm. 2013), on saatu vast'ikään säädeltyä kropalle sopivaksi ja maalattua siedettäviin väreihin. Projekti on siis lupaavasti aluillaan! Takahaarukan drop-out on vaakasuuntainen ja takakiekko on nyt vedetty äärimmilleen taakse; näin löytyy tilaa lokareille. Sellaiset tulisi mahdollisesti hiilikuidusta, omana kokeiluna aion myös taivutella parin millin PVC-levyjä. Tarakat tulee niin eteen kuin taaksekin, onhan sentään kyseessä työkalu! NATO-yhteensopiva tankkilaukkukin odottelee kiinnitysratkaisun löytymistä. Ajovalojen täydennykseksi tulee vielä "työvalot" - juomapullotelineeseen kiinnittyvät kaksi LED-valoa, jotka valaisevat etukiekon vierustoja. (Koska hei - jonkunhan on tuollaiset väsättävä ensin!!) Valoille pitää myös funtsia akku. Sellainen joka EI hyydy Lääväkorvessa, helmikuisena sunnuntai-yönä klo. 01:17 räntäsateessa. Työnsarkaa siis riittää... Sisäänajo on onneksi suoritettu, kilometrejä helmi-maaliskuun taitteesta uuteenvuoteen kertyi läskille 1636. Vehje on lunastanut paikkansa ratsuna vaelluspoluilla ja kelkkaurilla.

Yhteensä siis 6513 kilometrin edestä ketutusta, kilinää, helinää, vastatuulta sekä alituista säätöä. Mutta myös ajamisen iloa, emotionaalisesti vähintään yhtä paljon! Onneksi pientä masokismia voi nykyisin väittää elämäntavaksi... Loppukesäinen 200 km lenkki on myös tätä naputellessa voimassa oleva ennätykseni, joten sainpas ainakin jotain aikaan.

Tämän vuoden osalta jätän kymppitonnin tavoitteen vielä suosiolla tulevaisuuteen; asia olisi varmasti aivan toinen jos asuisin osakkeessa tai jos en harrastaisi juurikaan muuta elämää. Näillä mentäköön, pyöräilyn kipinä kytee ja voi hyvin!