torstai 21. toukokuuta 2015

(Yli)kansallinen pyöräilypäivä

Männä viikolla Suomessa joka jannu ja jannutar vietti kansallista pyöräilyviikkoa, tiesi ja halusi tai ei. Minun osaltani viikko huipentui nyt lauantaina 16.5. Imatran Lapinkävijöiden järjestämään Imatra-Svetogorsk -kaksoiskaupunkipyöräilyyn! Tänä vuonna tapahtuma järjestettiin jo kymmenennen kerran, minkä kunniaksi pyöräilyreitti oli sama kuin taannoin kaikkien aikojen ensimmäisellä reissulla - Svetogorskista Vuoksen lännen- ja lounaisen puoleisia kyläteitä Jääskeen, Rouhialan lähellä sijaitsevaan Aholan kartanoon, josta ruokatauon jälkeen Vuoksen yli ja takaisin Svetoon Viipurin valtatietä pitkin.

Kuvat (joita tulikin runsaasti; 270 kappaletta) kertovat varmaan enemmän kuin tuhannet puolisavoks' viännetyt sanat, joten ottakaa hieman epämukava asento ja olkaa tervetulleita kyytiin Venäjän Karjalan kuoppaisille kyläteille - pölyn, kulkukoirien ja dieselin katkun sekaan ;) The Best Shots, пожалуйста!



Olympiastad... siis urheilukenttä!


Pyöräilijäryhmä kokoontui perinteisten rajamuodollisuuksien (väärin revitty maahantulokortti + bussilastillinen eläkeläisiä rahanvaihtopisteessä) jälkeen perinteiseen tapaan Svetogorskin urheilutalolle. Ennen itse taipaleelle siirtymistä olikin hyvä nauttia kupillinen tsajua (чай).
Urheilukentältä tie vei "kombinaatin", International Paperin tehdasalueiden, halki kohti kaupungin vesivoimalaa. Paikalliset tehtaat eivät suinkaan ole melutasoltaan niitä hiljaisinpia; on jyrinää, sihinää, kolinaa, uikutusta... Tien oikealle puolelle näytti jäävän kuorimo, josta joko kuorisilppu tai hake puhalletaan putkea (putkea?!) pitkin puolen kilometrin päähän itse tehtaalle. Näköjään jos vain woimassa löytyy, ei sitä täällä pelätä käyttää - putken räminä ja rallatus peittää leikiten liikenteen melun alleen :D


Paikallisen tasoristeyksen olemusta (risteys on miehitetty, oikealla vartiokopin kulmaa)


Sveton tehdaskombinaattia (бумажный завод)



Kissus miten osaa rautaputki pitää pahaa ääntä!


Vesivoimalaitosta onkin laitettu perusteellisesti uusiksi (перестановка!) sitten viime näkemän, myös kolossin väri on vaihtunut vaaleaan rappaukseen. Lähistölle vanhasta turbiinista rakennettu monumentti opastauluineen kertoo remontin koskeneen paitsi Svetogorskin, myös Lesogorskin (Jääski, Rouhiala) voimalaitosta ja olleen tekeillä vuosina 2007-2013. Turbiinien ja generaattoreiden uusinta on nostanut "Vuoksen kaskadin" tehot 240 megawattiin, laitoksia ajetaan siis vahvasti toisiinsa kytkettyinä.
Voimalan padolla kulkevaa kapeaa, mutta sitäkin vilkkaanpaa tietä pitkin päästiin tois' puol' jokke (Река Вуокса) majesteetillisen jylinän säestäminä!





Voimalan ohijuoksukanavaa





Kyllä huomaa että varsinainen kaupunkitaajama on täällä keskittynyt Vuoksen itäpuolelle. Länsipuolisia kyliä ja maisemia voisi puolestaan luonnehtia lähinnä maaseuduksi, tai kenties hieman vapaamman tyylin siirtolapuutarhoiksi. Monenkirjavat aidat erottavat pieniä mökkejä ympäröivät maatilkut toisistaan ja jokaisen tilkun asukkailla on oma näkemyksensä kiinteistönsä "tyylistä". Täällä jos missä kylä on talojensa summa; kahta samanlaista tupaa ei yksinkertaisesti löydy. Huolimatta koko miljöön ränsistyneestä olemuksesta, useimmassa mökissä ja tönössä kuitenkin asutaan! Siellä-täällä kyläläiset ruopsuttelevat kasvimaitaan, korjaavat autontapaisiaan tai polttavat roskia. Tai useimmiten vaan istuskelevat nauttien säästä, joka on aivan liian hyvä työn tekemiseen.

Tien varressa pieni puutarhatraktori huutaa kuolemaansa kaasu pohjassa. Kuljettajaa, sen enempää kuin työmiehiäkään ei näy missään - meneillään on varmaan strateginen tee-, vodka- tai suolakurkkutauko (мариновать). Bensaa kai riittää, käyköön nyt ettei ruostu ;)



Eikö Federaatio antanut rakennuslupaa lisäsiivelle? Ei hätää, rakennetaan se katolle!







Ympäröiviä maisemia Vuoksineen



Tiesittekö, että venäläisellä metsäpalstalla näkyy satelliittikanavat? Minä en tiennyt.






Sopivan tasaisella peltotien pätkällä pidetään pikku tauko. Läheisen talon takaa kuuluu vaimeaa elämöintiä, ja kohta näkyviin ilmestyy jo vuosina nakki-ja-keppi loiston päivänsä ohittanut lava-mersu. Talonväki juoksee perässä pihalta tielle, mikä kieltämättä herättää kysyviä ajatuksia auton starttimoottorin toimivuudesta... Pari kyytiläistä kiittelee talonväkeä työntöavusta ja hyppää lavalle. Haapasalon Villeäkin lainaten; "täällä mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy!" все хорошо!

 

Meininki on rock, tai ainakin Поп!

Hiekkatie yhtyy pian asvaltoituun ja vilkasliikenteiseen Viipurin valtatiehen. Ylitämme Vuoksen Jääsken siltaa pitkin. Kohta vasemmalle kääntyy pienenpi tie, jota lähdemme kohti Rouhialan voimalaitosta ja Aholan kartanoa. Täällä vasta onkin monenkirjavia taloja, uudet komeat "linnat" ja purkukuntoiset röttelöt kohoavat (ja harottavat) sulassa sovussa vuoron perään. Vuoksen rannassa, lähenpänä voimalaitosta taitaa asua hieman "parempaa porukkaa" (олигархов), ainakin korkeista aidoista ja kinteistöjen siisteistä, huolitelluista olemuksista päätellen. Silti mikään ei tunnu estävän roskien, jäteöljyn ja kumisaappaiden polttamista takapihalla - kitkerä savu hallitsee eteeristä ilmapiiriä.

Itse voimalan padolle meno ja Vuoksen ylitys sitä pitkin eivät onnistu tänä vuonna, kuulemma lupapoliittista syistä. Sääli!




Vuoksea Suomen suuntaan






Matkan varrella näkyi myös aivan uusia taloja. Ikkunat ja ovi lienevät lisävarusteita, joista nyt ilmeisesti neuvotellaan (kiivaasti!).


Jatka mökkiä 110%, saat varaosat kaupan päälle!


Aholan kartano kohoaa ajan hampaan järsimänä mutta silti pystyssä peltotien päässä, noin kilometrin matkan päässä Rouhialasta. Vanhassa, sotien takaisilta ajoilta asti säilyneessä kartanossa järjestetään nykyisin ilmeisesti tilaisuuksia, majoituspalveluja ynnä muuta ohjelmaa. Tarjolla on syötävää, juotavaa ja aurinkoinen pihanurmikko eväshetkeä varten. Talon koira kiertelee väkijoukossa kärttäen innokkaasti herkkupaloja (turhaan!). Kissa puolestaan tuntuu omaksuneen tilanteen karun olemuksen ja tyytyy makoilemaan isäntäväen sylissä. 







Kartanoa rannalta päin







Xорошо Авторемонт! Talli paloi ympäriltä mutta korjaamotoiminta jatkuu (sitte syssymmällä...)






Paluumatka ei tarjoa enää juuri kummempia yllätyksiä. Ajelemme takaisin Viipurin valtatielle, jota jatkamme Svetogorskin suuntaan kiusallisen vilkkaan liikenteen ja vastatuulen kiusaamina (интенсивное движение). Maantiellä vallitsevat samat tutut viidakon lait kuin viime vuonnakin -  muutama ihmisparka vaikuttaisi päässeen jopa hengestään sitten viime näkemän, tienvarren kukka-asetelmista päätellen. Pari puutavararekkaa ohittaa porukan tuttua puolen metrin turvaetäisyyttä hätistellen, kaiken varalta vauhtia hiljentämättä :/








Tai siis onhan Suomessakin mainoksia lyhtypylväissä

Saavumme takaisin urheilukentälle. Porukka hajaantuu kuka minnekin, retki on päättynyt. Kello on vasta neljä, joten päätän ajella vielä ottamaan muutaman... muutaman... valokuvan oikein ajan kanssa (mitäs te sitten luulitte?!?) Voimalaitos ja pari muuta paikkaa pääsevät nyt kunnolla kuvaan, niitä kun en menomatkalla juuri ehtinyt fotoilemaan.

Retken kestäessä aienpana ihmetellyn yksinäisen puutarhatraktorin kuljettaja on löytynyt (tai selvinnyt) ja vehje paahtaa vastaan kylän puolella. Saan niukin naukin kuvattua tuon maalaisjärjen riemuvoiton!



Koirat haukkuu ja Dacia kulkee mutta tällä pääsee! нет проблем!


Venäjän tulliin jonotellessa mietin että mitähän pikakyykkyetunojahyppyjä (шутка, шутка!) tässä vielä oikein joutuu tekemään, sillä jokseenkin nopeakätinen virkailijatar on aamulla repinyt maahantulokortin kahtia hieman liian innokkaasti. Nyt puuttuu puolet siitäkin osasta joka on esitettävä mikäli mielii takaisin koto-Suomeen. Tällä kertaa päästään kuitenkin pälkähästä, sillä sama virkailijatyttönen on tarkastamassa passeja myös Suomen suuntaan. Hän pahoittelee vielä tapahtunutta kaunis hymy kasvoillaan ja päästää kohti kotia, pikkudirektiivien ja SOTE-mallin luvattuun maahan.

До свидания veli Vasili, sitten joskus taas! Ehkä.

***

Eikö järkytystä ollut tarpeeksi? Edellisen vuoden törmäilyt Vuoksen itäpuolella löytyvät tästä:
 http://rinnakkaisohjelma.blogspot.fi/2014/08/paivani-tuonpuoleisessa.html

Sports Trackerin tallentamaa reittiä voitte tarkastella tuosta: